האם אתם צריכים לשלם ארנונה על רשת צל?

Pergola

כאשר אתם מציבים את הרהיטים השונים בגינה שלכם, אתם כמובן תרצו לדאוג גם להגנה מתאימה עבורם. בבתים רבים בישראל, יש בהחלט עניין בהתקנת רשת צל לגינה, או התקנת פרגולה, סוכך, גגון או כל הגנה אחרת שנדרשת עבור הגינה, וכך הריהוט יכול להישאר ללא נזקים – הדבר עוזר למנוע גם חשיפה ישירה לשמש שעלולה להזיק להם, וכמובן מונע רטיבות שלהם, או חדירה של לחות מוגזמת. כל זה כמובן חשוב מאד, אך יש היבט חוקי שיש להתייחס אליו. בחלק מהרשויות המקומיות, יש נטייה להתחיל לגבות ארנונה עבור שטח הגינה, במידה והחלטתם להתקין עליה רשת צל להגנת הריהוט שלכם, או לכל מטרה אחרת. הדבר הנכון גם להתקנה של גגונים, סוככים ועוד – אז למה זה בעצם קורה, והאם תמיד תהיה תוספת? בואו ונבין את הסיטואציות השונות.

 

להבין מה קורה עם הארנונה

  • מה אומר החוק? – תחת תקנות הסדרים במשק המדינה התשנ"ג 1993, נקבע כי הממשלה היא אמנם זו שתקבע את מחירי הארנונה לכל רשות מקומית, ומשרד הפנים אחראי על כך – אך לכל רשות מקומית עדיין יש את הרשות לקבוע את השיטה לחישוב הארנונה (בעצם רק המחיר הוא באחריות המדינה, אבל לא השאלה על מה גובים את המחיר). לכן, לכל רשות מקומית יש שיטת חישוב, שיכולה להביא לכך שלעתים תהיה תוספת בעקבות התקנה של סוככים ורשתות צל, ולעתים לא.
  • שיטת החישוב נטו – בשיטה כזו, הסיכוי שתידרשו לשלם תוספת עבור התקנה של רשת צל או גגון לגינה שלכם, הוא קטן יחסית. שיטה זו אומרת כי את הארנונה יש לשלם אך ורק עבור מה שמצא בין ארבע קירות ומעליו יש גג קבוע. מאחר שהתקנה של חלק עליון לגינה, לא יהפוך את הגינה לשטח כזה – הרי שגם לפני כן לא הייתם צריכים לשלם ארנונה, וגם לפני כן לא תצטרכו ברוב המקרים. יש עם זאת מקרים שבהם העיריה מחליטה שהתקנה של מתחם עליון כן הופכת את הגינה לחלק שנמצא בין ארבע קירות – ולעתים זה מגיע גם לסכסוך משפטי.
  • שיטת החישוב ברוטו – בשיטה זו, בעצם העיריה מחשבת מלכתחילה את כל מה שבבעלותכם תחת חישבו הארנונה. זה אומר שגם הגינה שלכם, המרפסת, החצר, וכל חלק , גם אם הוא חשוף לגמרי – יהיה תחת תשלום הארנונה. מבחינה זו, התקנה של פרגולות, סוככים, גגונים או רשת צל לא אמורה לשנות את התשלום ממילא, שכן ממילא אתם משלמים ארנונה עבור הגינה שלכם, והתקנה של גג ארעי לא אמורה לשנות דבר.

 

ויש גם סקאלה של חישוב

שימו לב שברשויות מקומיות רבות לא בוחרים באפשרויות קיצון. לעתים נוטים למשל שלא להחשיב בהתחלה את הגינה בתשלום הארנונה – ורק אם מתקינים מעליה גג קבוע – כמו למשל סוככים קבועים מעץ, אזי צריך לשלם ארנונה – אבל אם מתקינים רשתות צל, שהן נחשבות לגג ארעי עדיין לא צריך לשלם – ולכן כדאי תמיד בכל מקרה לברר את התקנות המקומיות.