תיקון שמיכת פוך

אחד הדברים הכיפיים ביותר בחורף הוא האפשרות להתכרבל מתחת לשמיכת הפוך שלנו, בין אם זה בלילה ובין אם זה בסוף השבוע או במהלך היום סתם כי בא ורוצים. שמיכת פוך היא חמימה ונעימה והיא מספקת ברוב המקרים את החום הנדרש, אבל עם הזמן היא מתבלה ובעיקר אם נעשה בה שימוש רב, היא עלולה להיפגע ולהיקרע. 

תיקון שמיכת פוך

יש לה שני מרכיבים. יש את מעטפת הבד, בד שיכול להיות מסוגים שונים ויש את המילוי שעשוי ברוב המקרים מפלומת אווז. אם מעטפת הבד תיקרע חומר המילוי ייצא החוצה ואז השמיכה עלולה להיות הרבה פחות איכותית.

איך נתפרת השמיכה?

בשביל להבין יותר על תיקון שמיכות פוך חשוב להבין קודם איך היא נתפרת כחלק מהייצור כך שניתן יהיה להבין איך מתקנים שמיכה כזו. ייצור שמיכת פוך יכול להיות כחלק מפס ייצור במפעל או באופן ידני, והתחלת הייצור של השמיכה הוא עם הכנת המעטפת. 

את מעטפת השמיכה תופרים בשיטת ריבועים ריבועים מכיוון שרוצים שתהיה אפשרות לחומר המילוי להתרחב ולהיות בעל יותר נפח (ככל שהפלומה קרובה יותר בכמותה ל-100% כך היא "אוגרת" יותר אויר ויש בידוד טוב יותר) ולאחר שמסיימים לתפור את הריבועים, מכניסים את הפלומה שתתפוס את מקומה. בסופו של התהליך תופרים את הקצוות.

ניתן אם כן להבין למה הסיכויים שהשמיכה תיקרע גבוהים ככל שנעשה בה שימוש, כי התפרים רגישים יחסית ותנועה רבה שלהם עלולה להביא לקריעתם.

השלבים לתיקון וחידוש שמיכות פוך

הזמן כפי שציינו עושה את שלו ושמיכת פוך עלולה להיקרע ככל שהשימוש בה יגבר כמו גם ככל שהיא פחות איכותית וחשוב לזכור שהיא גם נוטה לצבור לכלוך ורטיבות וגם ריחות לא נעימים (תלוי ברמת האחסון שלה) וצריך להגיד את זה בפשטות, שמיכת פוך קשה לתקן ולחדש באופן עצמאי ועדיף לא להתעסק איתה אם לא יודעים איך לעשות את זה בצורה נכונה. 

הדבר הנכון ביותר הוא להעביר את השמיכה לידיים מקצועיות, לתת למי שיש לו ניסיון לתקן את השמיכה וחידוש כזה יכול לכלול כמה פעולות:

  • כביסה – אם יש קרעים שצריך לתקן, צריך למעשה מעטפת בד חדשה מכיוון שלא ניתן להשתמש בבד הישן. לאחר שפורמים את הבד הישן מוציאים ממנו את חומר המילוי ואת חומר המילוי אפשר להכניס לתוך מכונת כביסה ייעודית בה המילוי יישטף במים וסבון. לאחר שהחומר נקי אפשר לעשות בו גם תיקונים אם ישנם ולהחזיר אותו לתוך בד שהוא מעטפת חיצונית חדשה. במידה ונפרמו כמה חיבורים של הריבועים, ניתן לתפור אותם.
  • חיטוי, שמיכות בד עלולות לצבור רטיבות ורטיבות בתורה מביאה חיידקים ועובש. אם מבצעים חיטוי מקצועי ואיכותי אפשר שוב להשתמש בשמיכה, ואת החיטוי עושים על ידי שילוב בין טמפרטורה גבוהה ובין אור אולטרה סגול. התהליך הינו סטריליזציה של המעטפת והמילוי.

אחסון נכון יקטין את הסיכויים לקרעים ונזקים

שמיכת פוך צריכה להיות מאוחסנת כמו שצריך בכדי שהיא תאריך ימים, כדי לדחות חיידקים וכדי להקטין את הסיכויים שהיא תיקרע ושיהיה צורך לתקן אותה. כשמאחסנים שמיכת פוך חשוב להקפיד על כך שהיא לא תהיה בקרבת חפצים חדים כמו גם שהיא תהיה במקום קריר ויבש כדי שהיא לא תצבור לחות ואם אפשר להשתמש בסיליקה ג'ל כדי להרחיק לחות, מה טוב.

אם שומרים נכון על השמיכה אין סיבה שהיא תיפגע אבל אם משתמשים בה בצורה אינטנסיבית או אם היא נקרעת, כדאי לעשות לה חידוש ותיקון על מנת שניתן יהיה להשתמש בה שוב בכיף ונוכל להינות בשינה נעימה בחדר השינה שלנו.