עיצוב דירות קטנות

משנה לשנה, יחד עם עליית הוצאות המחייה ומחירי הדיור, אנחנו רואים יותר ויותר אנשים אשר עוברים בלית ברירה להתגורר בדירות קטנות באופן יחסי. בדירות אלה, בהן כל מטר מרובע הוא חשוב, העיצוב חייב להתבצע תוך מתן תשומת לב ניכרת לפרטים הקטנים ביותר – לעיתים תרתי משמע. לפניכם מספר דגשים שצריך לקחת בחשבון בעת עיצוב דירות קטנות.

לא על הגודל לבדו

הנקודה הראשונה שעליכם לזכור היא שגם דירה קטנה יכולה להיות יוקרתית: למעשה, עקב תשומת הלב הגדולה וההשקעה הרבה בכל פריט בתוך הדירה, יחד עם התקציב הגבוה יחסית המוקדש לעיצוב (כי הרי הדירה עצמה זולה יותר), דירות קטנות בהחלט עשויות להיות יוקרתיות. אפשר לראות את זה באמצעות בחינת המקרה של מטבחי יוקרה המאפיינים דירות קטנות רבות. מטבחים אלה יעוצבו תוך רצון להפוך את המטבח לפנינה עיצובית של ממש, באמצעות חלוקה נכונה של החלל (במטבחים אלה לא תמצאו כמעט אף פעם אי, למשל), בעזרת בחירה בחומרי גלם איכותיים וכן הלאה.

כיוון שלתאורה ושלגוונים שאנו בוחרים יש השפעה משמעותית על תחושת הנפח, גם של המטבח וגם של כל חלל אחר בבית, מומלץ לבחור בגוונים שיוצרים תחושת מרחב – בדרך כלל יהיו אלה גוונים בהירים. חשוב לתכנן את המטבח כך שהתאורה הטבעית בו תהיה מקסימלית.

פונקציונליות ואחסון

בדירות קטנות, אין לנו מקום להתפשר בכל הנוגע לפריטים השונים שמרכיבים אותה, כאשר ברור שלא צריך להיות בדירה ולו חפץ אחד מיותר. חשוב לשים דגש על הפונקציונליות של הפריטים, כאשר מצב בו פריט אחד ממלא מספר תפקידים הוא הגיוני בהחלט:

  • שולחן האוכל יכול להיות גם שולחן עבודה.
  • הספה יכולה להיפתח למיטה.
  • ניתן בהחלט לבחור בשולחן לסלון שנפתח במידת הצורך לשולחן אוכל.

כדי למנוע מצבים בהם מפוזרים ברחבי הבית חפצים ש"מקטינים" את השטח והופכים את ההתנהלות של בני הבית למורכבת יותר, ניתן בהחלט להעדיף רהיטים ופריטים שמציעים מעבר לתפקוד הפונקציונלי שלהם גם שטח אחסון ראוי: מיטה עם ארגז מצעים גדול, לדוגמא. ה"אויב" הכי גדול של דירה קטנה, אפילו יותר מאשר של דירה בגודל סטנדרטי או גדול, הוא הבלאגן.