פתרונות אטרקטייבים לחימום הבית – סולר , מזגן ועוד'

חימום הוא נושא רגיש שמחייב היערכות מוקדמת והכנה ארוכה מצד בעלי בתים ומשפחות. במאמר הבא נציג כמה פתרונות חימום אטרקטיביים וננסה להבין כיצד באים לידי ביטוי ההבדלים ביניהם

אמצעי חימום אחראי על יצירת אקלים נוח והוא מיועד לשיפור איכות החיים בבית בתקופת החורף ובעונות המעבר. השאלה מה הפתרון הטוב ביותר תלויה בגורמים שונים שכדאי לקחת בחשבון, כמו יעילות, אמינות, בטיחות וכמובן עלות. הנה למשל כמה פתרונות שונים ורשימה של המאפיינים הבולטים שלהם:

א. מזגן – הפתרון הנפוץ לחימום הבית הוא המזגן. היתרון הוא שאין צורך בהתקנה של אביזר נפרד כי אפשר להשתמש באותו מכשיר חשמלי שמיועד לקירור. המזגן שואב אוויר מבחוץ ומשתמש בדחיסה ואיוד של גז כדי לשנות את הטמפרטורה שלו. תפוקת המזגן בשיא היעילות גדולה כמעט פי 3 מכל אמצעי חימום אחר. המזגנים גם נוחים לשימוש, בטוחים להפעלה בתוך בתים פרטיים והם בעלי ציון גבוה של יעילות אנרגטית. יחד עם זאת, החיסרון הוא שהמזגן מייבש את האוויר וגורם כאבי ראש ומיגרנות.

ב. חימום תת רצפתי – עוד פתרון שיכול להיות אטרקטיבי עבור בתים פרטיים הוא התקנת חימום תת רצפתי. זו מערכת חימום שמופעלת על ידי גופי חימום חשמליים או צינורות מים חמים. המערכת מותקנת מתחת לריצוף ולכן היא לא תופסת מקום. היתרונות של חימום תת רצפתי הם בקרת אקלים נוחה, אחידות וחיסכון בהוצאות. החיסרון הוא התקנה יחסית יקרה.

ג. אח – קמין (אח) הא אחד מאמצעי החימום היעילים בעולם והוא זוכה להצלחה גם בישראל. יש סוגים שונים של חומרי תבערה עליהם פועלים תנורי קמין, כמו נפט, גז, סולר ואפילו בולי עץ. אפשר להזמין את המשאבים להפעלת הקמין או האח ולדאוג לאספקה לכל אורך החורף. היתרונות של אח הם הפצת חום במהירות בכל רחבי הבית ואורך חיים גבוה. החיסרון הוא עלות הקמה גבוהה והתאמה מוגבלת לדירות בבנייני מגורים משותפים.

מה לגבי אמצעי חימום ניידים?

יש כמובן עוד שורה ארוכה של אמצעי חימום ניידים שבהם ניתן להשתמש על מנת להעלות את הטמפרטורות בתוך חלל הפנים של הבית. רדיאטור לדוגמא נחשב בטיחותי ומתאים לחדרי ילדים, הוא מחמם את החדר לאט אך בצורה יעילה ואחידה והוא פחות מייבש את האוויר. לעומת זאת, קונווקטור הוא אמצעי חימום פשוט, זול ועם תפוקת חום גדולה לחדרים קטנים עד בינוניים. החיסרון הוא שמדובר על אמצעי חימום פחות בטיחותי מהרדיאטור.

אפשר גם לחמם חדרי שינה וסלון עם תנור ספירלה או תנור אינפרא אדום. תנור ספירלה מציע חום נעים כשיושבים קרוב אליו אבל הוא לא בטיחותי לילדים, בעוד תנור אינפרא אדום יעיל יחסית לחימום חדרים גדולים אך תופס נפח גדול וגם מתאפיין ברמת בטיחות ירודה