איך לרהט נכון את הבית לקשישים ולבעלי מוגבלויות

ריהוט נכון של בתי קשישים ומבוגרים מספקת שורה ארוכה של יתרונות, כמו גם הקלה על נציגי חברות סיעוד שבאים לסייע. אלו הדרכים לעשות זאת בצורה נכונה

ריהוט ביתי קובע את רמת החיים ואת הנגישות. הריהוט משמעותי בכל הגילאים, אך עבור קשישים ומבוגרים יש לו משמעות מיוחדת. ריהוט נכון מאפשר לקשישים להתנהל בנוחות בתוך הבית ומשפר את תחושת הביטחון שלהם. הוא מאפשר ביצוע פעולות יום יומיות, מונע עוגמת נפש ולעיתים גם מקל על קבלת סיוע ועזרה. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא נציגי חברות סיעוד הממליצים על ריהוט נכון של הבית גם עבור קשישים וגם עבור בעלי מוגבלויות.

אלו העצות העיקריות עבור ריהוט של הבית בגיל הזהב:עיצוב ריהוט למבוגרים

א. שולחנות רחבים – השתמשו בשולחנות רחבים על מנת להבטיח גישה מהירה. השולחנות מאפשרים ישיבה נוחה והם מתאימים לקשישים עם ובלי כסאות גלגלים. במידה ומשפחת הקשיש מקבלת תמיכה מטעם חברות סיעוד, ניתן להיעזר בשולחנות הרחבים לטובת ארוחות משותפות.

ב. גובה הרהיטים – כל הרהיטים צריכים להיות בגובה מתאים לאדם בוגר שיושב בתוך כסא גלגלים. מצד שני, לא כדאי להשתמש ברהיטים נמוכים מדי שמפריעים למעבר תקין של הכסא ברחבי הבית או בחדרים. הגובה המומלץ נבחר לפי המלצות נציגי חברות סיעוד ועל פי צרכי המשפחה והקשיש עצמו.

ג. חדרי שירותים ואמבטיה – המקומות החשובים ביותר לריהוט מחדש של קשישים ובעלי מוגבלויות הם חדרי השירותים והאמבטיה. אלו החדרים בהם כל אדם משתמש וזקוק לפרטיות. יש להקפיד על נגישות לקשישים אל תוך חדרי השירותים והאמבטיה, להשתמש בריהוט ללא זכוכית ולמקם כסאות במיקומים שונים. רצוי גם להתקין מעקה החזקה ולתכנן את מיקום הרהיטים כך שיתאפשר לקשיש להיעזר בהם על מנת לשפר את היציבות.

המלצות של חברות סיעוד על בחירת פתרונות ריהוט

נציגי חברות סיעוד יכולים להמליץ לכם על ריהוט ספציפי בהתאם למצבו של הקשיש. מי שסובל מלקות ראייה לדוגמא זקוק לרהיטים בצבעים כהים, בעוד בעלי מוגבלויות אחרים יעדיפו דווקא ספקטרום גוונים בהיר יותר. הדגש צריך להיות על ריהוט שיתאים גם לקשיש וגם לבני המשפחה או למי שמעניק לו את הסיוע הסיעודי. חשוב לערב קשישים ובעלי מוגבלויות במהלך בחירת פתרונות ריהוט וגם להגדיר את מסגרת התקציב מראש.

בבתי אבות ומוסדות דיור מוגן משתמשים בריהוט בסיסי ומשלבים אותו עם תאורה טבעית ומלאכותית. אפשר גם בבית הפרטי לפזר גופי תאורה גבוהים, להעדיף ספוטים על התקרה כדי לחסוך במקום ולהחליף וילונות עבים בפתרונות הצללה עדינים יותר. אלו פרטים קטנים שעושים הבדל גדול בעיצוב ובנגישות החללים השונים ברחבי הבית עבור הקשיש. הריהוט והעיצוב בכל מקרה דורשים מחשבה, אך אסור לוותר עליהם גם עבור הצרכים של בעלי מוגבלויות.